Veelgestelde vragen
Raadpleeg deze pagina waarop wij de veelgestelde vragen en antwoorden voor u op een rijtje hebben gezet. Staat uw vraag er niet tussen? Stuur ons dan een e-mail.
Veelgestelde Vragen:
- 1. Waarom kiezen beleggers voor GoldRepublic? Wat zijn de voordelen van het handelsplatform van GoldRepublic?
- 2. Hoe veilig is het kopen van edelmetaal bij GoldRepublic?
- 3. Edelmetalen kopen: hoeveel kost een kilo goud, zilver of platina? Wat zijn de bijkomende kosten?
- 4. Wat betekent de spot?
- 5. Is het edelmetaal dat ik koop bij GoldRepublic echt van mij?
- 6. Kan ik mijn fysiek goud ophalen?
- 7. Bij wie is mijn goud, zilver of platina verzekerd?
- 8. Wat is het minimum bedrag waarbij particuliere beleggers edelmetaal kunnen kopen via GoldRepublic?
- 9. Kan ik ook sparen per maand?
- 10. Bezorgt GoldRepublic goud, zilver of platina ook thuis? Wat zijn de kosten?
- 11. Wat houdt een terugkoopgarantie van GoldRepublic in?
- 12. Kan ik ook contant of met credit card betalen bij GoldRepublic?
- 13. Kan ik een afspraak maken bij jullie op kantoor?
- 14. Wat gebeurt er in het geval van een faillissement?
- 15. Hoe word ik klant bij GoldRepublic?
- 16. Wat zijn de kosten voor het openen van een account?
- 17. Waarom moet ik een account openen om edelmetaal te kopen?
- 18. Kan ik een zakelijk account openen bij GoldRepublic?
- 19. Kan ik een account openen op naam van mijn minderjarige kinderen?
- 20. Kan ik als minderjarige (onder de 18 jaar) een account openen bij GoldRepublic?
- 21. Kan ik na het activeren van mijn account meteen goud kopen?
- 22. Wat betekent ‘valideer mijn account’?
- 23. Moet ik een contract tekenen voor het openen van een account?
- 24. Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan?
- 25. Wat is de twee-staps-authenticatie?
- 26. Hoe koop ik goud, zilver of platina?
- 27. Wat is het verschil tussen een bestens of limiet order bij het kopen van edelmetaal?
- 28. Kan ik mijn order annuleren?
- 29. Waar wordt mijn goud/zilver/platina opgeslagen?
- 30. Zijn er verschillen in de tarieven van de opslaglocaties?
- 31. Kan ik zelf mijn goud of zilver opslaan?
- 32. Is het goud fysiek aanwezig in de kluis van GoldRepublic of koop ik goud op papier?
- 33. Wat is de dagelijkse eigendomsverificatie?
- 34. Wat is de gemiddelde levertijd van mijn edelmetaal?
- 35. Wat betekent 'edelmetaal in transport'?
- 36. Kan ik mijn edelmetaal in transport ook annuleren?
- 37. Wat is een baar reserveren?
- 38. Hoe kan ik een baar reserveren?
- 39. Kan ik in het weekend ook edelmetaal (ver)kopen?
- 40. Moet ik mijn belegging in goud, zilver of platina aangeven bij de belastingdienst?
- 41. Betaal ik btw over mijn edelmetaal?
- 42. Waar kan ik mijn jaaroverzicht terugvinden?
- 43. Hebben jullie ook een GoldRepublic app?
- 44. Kan ik mijn e-mailadres wijzigen?
- 45. Kan ik mijn adres wijzigen?
- 46. Hoeveel goud heeft GoldRepublic onder beheer?
1. Waarom kiezen beleggers voor GoldRepublic? Wat zijn de voordelen van het handelsplatform van GoldRepublic?
Wereldwijd hebben duizenden beleggers gekozen voor GoldRepublic doordat zij gemakkelijk via het online platform fysiek edelmetaal kunnen kopen. Met een online account — dat u bij GoldRepublic kosteloos kan openen — kunt u gemakkelijk een fysieke edelmetaal portefeuille bijhouden. Het platform van GoldRepublic is 24/7 open voor handel, zelfs in het weekend is het handelsplatform actief. Met het concept van GoldRepublic kunt u als belegger fysiek edelmetaal bezitten en toch de liquiditeit behouden zoals u (wellicht) gewend bent zoals bij het houden van een rekening bij de bank.
2. Hoe veilig is het kopen van edelmetaal bij GoldRepublic?
Wanneer u bij GoldRepublic goud, zilver of platina aankoopt, wordt dit direct veilig opgeslagen in één van onze professionele kluizen. Deze worden beheerd door Brink's in Amsterdam of door Loomis International in Zürich en Frankfurt. GoldRepublic werkt alleen samen met formeel erkende en geaccrediteerde LBMA (London Bullion Market Association) raffinaderijen. Dit betekent dat al onze edelmetaal baren aan de kwaliteitseisen voldoen zoals opgesteld door de London Bullion Market Association (LBMA). Baren die afkomstig zijn van leden aangesloten bij de LBMA voldoen aan de algemeen aanvaarde kwaliteitsnomen voor edelmetaal baren.
Wij kunnen orders in 99,9% van alle gevallen meteen voor u verwerken. Indien uw order niet meteen verwerkt wordt zal u per mail op de hoogte gehouden worden van de status van uw order. Alle aangekochte edelmetalen worden, na levering in onze kluizen aan de klant toegewezen. U wordt na levering 100% juridisch eigenaar van het edelmetaal. Daarnaast is GoldRepublic is het bezit van een AFM vergunning, dat betekent dat ons bedrijf onder toezicht staat van de Autoriteiten Financiële Markten (AFM).
Lees ook: Waarom zou ik beleggen in edelmetalen?
3. Edelmetalen kopen: hoeveel kost een kilo goud, zilver of platina? Wat zijn de bijkomende kosten?
De prijs van edelmetaal
U koopt bij GoldRepublic edelmetaal tegen de actuele marktprijs. De notatie voor de goudprijs is in dollars en troy ounces. Op de website van GoldRepublic worden de verschillende edelmetaalprijzen in verschillende notaties weergeven. De edelmetaalprijs wordt weergeven in euro per kilo en in Amerikaanse dollar per troy ounce. Bekijk ook onze goudprijs, zilverprijs of platinaprijs voor de actuele marktwaarde.
Bijkomende kosten
Voor de aan- en verkoop van edelmetalen vragen wij een kleine vergoeding. De prijs die u betaalt voor de verschillende edelmetalen wordt weergeven als 'u koopt' of als 'u verkoopt'. Voor het verwerken van elke order rekenen wij 1% transactiekosten, dit is een vast percentage. Bij aankoop van BTW-vrij zilver en platina wordt er bij aankoop €9,00 per kilogram aan handlingskosten in rekening gebracht. De enige bijkomende kosten na aankoop van edelmetaal over ons online platform zijn de jaarlijkse opslagkosten, mits u gebruik maakt van onze opslag.
4. Wat betekent de spot?
De spot die u op de GoldRepublic website weergeven staat is de actuele prijs van goud, zilver of platina. De notering van de spotprijs vindt plaats in dollar en troy ounce. De spotprijs is afgeleid van de prijzen op de termijnmarkten, waar termijncontracten of 'futures' worden verhandeld. Bij een termijncontract wordt de prijs van een toekomstige levering al vooraf afgesproken. U kunt meer informatie teruglezen over de spotprijs van verschillende edelmetalen via de volgende pagina’s: goudprijs, zilverprijs of platinaprijs.
5. Is het edelmetaal dat ik koop bij GoldRepublic echt van mij?
Elke aankoop van edelmetaal, door accounthouders van GoldRepublic, wordt fysiek aangekocht en, na levering op de kluislocatie, toegewezen aan de klant. Als klant krijgt u elke dag automatisch een bericht van uw edelmetaaltoewijzing met daarin uw baarnummer(s) vermeld. Bij het plaatsen van een 'kooporder' wordt u in eerste instantie (mede)eigenaar van een 'standaardbaar'. Hierdoor kan het voorkomen dat uw baarnummer wijzigt. Indien het uw voorkeur heeft een eigen baar op uw naam aan te houden in de kluis, kunt u kiezen voor de optie 'baar reserveren'. De optie 'baar reserveren' staat weergegeven in uw account onder het kopje 'portefeuille'.
U bent bij GoldRepublic ALTIJD juridisch eigenaar van het edelmetaal!
6. Kan ik mijn fysiek goud ophalen?
Het is mogelijk om uw edelmetaal zelf op te halen bij de kluis in Zürich en Frankfurt. Contacteer onze klantenservice als u gelieve uw goud, zilver of platina zelf wilt ophalen.
Let op: er kunnen kosten in rekening worden gebracht als u uw positie zelf wilt komen ophalen.
7. Bij wie is mijn goud, zilver of platina verzekerd?
Het edelmetaal dat opgeslagen ligt in de kluis van GoldRepublic is te allen tijde verzekerd. Het edelmetaal ligt veilig in een onafhankelijke kluis opgeslagen en verzekerd door Marsh & McLennan companies. Graag verwijzen wij u door naar onze verzekeringspolissen voor meer informatie.
8. Wat is het minimum bedrag waarbij particuliere beleggers edelmetaal kunnen kopen via GoldRepublic?
Particuliere beleggers kunnen al vanaf een minimumbedrag van €50 of één gram edelmetalen kopen bij GoldRepublic. Orders die via het platform worden verzonden kunnen op basis van volume of op basis van bedrag worden ingevoerd.
9. Kan ik ook sparen per maand?
Ja, u kunt ook maandelijks sparen via het GoldRepublic spaarplan. Via ons spaarplan wordt er maandelijks automatisch edelmetaal voor u aangekocht en toegevoegd aan uw edelmetaal portefeuille. Verwerking van het spaarplan vindt plaats op elke eerste werkdag van een nieuwe maand en wordt per automatische incasso van de opgegeven tegenrekening afgeschreven. Sparen via het GoldRepublic spaarplan is mogelijk met fysiek goud, zilver en platina. Daarnaast ontvangt u 50% korting op de transactiekosten via het spaarplan.
Wilt u ook gebruik maken Bij gebruik van het spaarplan, ontvangt u 50% korting op de transactiekosten met een spaarplan.
10. Bezorgt GoldRepublic goud, zilver of platina ook thuis? Wat zijn de kosten?
Ja, GoldRepublic bezorgt ook uw edelmetaal thuis. U kan al vanaf 1 gram edelmetaal laten bezorgen. Neem hiervoor contact met onze klantenservice op. Raadpleeg onze tarievenpagina om in te zien welke baarformaten u thuis kan laten bezorgen.
11. Wat houdt een terugkoopgarantie van GoldRepublic in?
GoldRepublic garandeert dat een aangekochte positie wordt teruggekocht door ons, mits u uw edelmetaal in opslag heeft bij ons. Het verkopen van uw edelmetaal aan GoldRepublic kunt u gemakkelijk in werking stellen door een verkoop order te plaatsen met uw account.
12. Kan ik ook contant of met credit card betalen bij GoldRepublic?
Nee, u kunt niet met contant geld of creditcard betalen bij GoldRepublic. Alleen betalingen per bank worden geaccepteerd.
13. Kan ik een afspraak maken bij jullie op kantoor?
Ja, u kunt te allen tijde een afspraak maken met één van onze GoldRepublic medewerkers. Neem hiervoor contact met ons op per telefoon via 020-794 6021 of vul ons contactformulier in.
14. Wat gebeurt er in het geval van een faillissement?
Natuurlijk dienen wij als een financiële dienstverlener elke scenario te overwegen. Edelmetaal dat bij ons is aangekocht wordt op naam gezet van de koper en niet van ons. Hierdoor kunnen eventuele schuldeisers niet bij uw bezitting komen, alleen accounthouders met een toegewezen baarnummer kunnen aanspraak doen op de baar die opgeslagen ligt in de kluis. Voor meer informatie betreffende deze bijzondere situatie, willen wij u graag doorverwijzen naar onze algemene voorwaarden (p. 22).
15. Hoe word ik klant bij GoldRepublic?
U kunt klant worden bij GoldRepublic door een account te openen op de GoldRepublic website. U dient het account te activeren nadat u het geopend heeft. Vervolgens dient het account gevalideerd te zijn om volledig toegang te hebben tot het handelsplatform. Dit kunt u doen door op de blauwe tekst 'valideer mijn account' te klikken als u bent ingelogd.
16. Wat zijn de kosten voor het openen van een account?
Het openen van een account is geheel kosteloos.
17. Waarom moet ik een account openen om edelmetaal te kopen?
Doordat wij een financiële dienstverlener dienen wij onze klanten te kunnen identificeren. Daarnaast dient u zich ook te legitimeren wanneer u uw positie laat thuisbezorgen.
18. Kan ik een zakelijk account openen bij GoldRepublic?
Ja, u kunt bij GoldRepublic zakelijk een account openen.
Let op: bij het openen van een zakelijk account dient de tenaamstelling van de tegenrekening overeen te komen met dat van het bedrijf waarvoor u het account opent.
19. Kan ik een account openen op naam van mijn minderjarige kinderen?
Ja, u kunt bij GoldRepublic een account openen voor uw kinderen die onder de 18 jaar zijn.
20. Kan ik als minderjarige (onder de 18 jaar) een account openen bij GoldRepublic?
Ja, als minderjarige kunt u bij GoldRepublic ook een account openen. Hiervoor heeft u onze formulier van wettelijke vertegenwoordiging nodig. Neem hierover contact op met onze klantenservice.
21. Kan ik na het activeren van mijn account meteen goud kopen?
Nee, u kunt nadat het account geactiveerd is geen aankopen doen. U dient eerst uw account te 'valideren' alvorens u een aankopen kunt doen.
22. Wat betekent ‘valideer mijn account’?
Nadat u het account heeft geactiveerd via de e-mail die wij u automatisch versturen nadat u een account heeft geopend, dient u het account te valideren zodat u volledig toegang heeft tot ons handelsplatform. Door op 'valideer mijn account' te klikken, opent u automatisch het validatieformulier wat u online kunt invullen en verzenden voor validatie.
23. Moet ik een contract tekenen voor het openen van een account?
U hoeft bij GoldRepublic geen contract te tekenen om een account te openen. Bij GoldRepublic houdt u een account aan, geen rekening. De gelden die u op uw account stort, wordt op een tussenrekening geparkeerd.
24. Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan?
Een nieuw wachtwoord kunt u aanvragen door telefonisch contact met onze klantenservice op te nemen. Indien u de twee staps verrificatie heeft ingesteld, kunt u zelf het wachtwoord opvragen.
25. Wat is de twee-staps-authenticatie?
Dit is een extra beveiligingscode tijdens het inloggen op uw account. De twee-staps-authenticatie kunt u instellen door de Google Authenticator app te downloaden en de QR-code van uw GoldRepublic account te scannen. Indien u de QR-code correct gescand heeft, zult u voortaan bij het inloggen altijd een extra beveiligingscode moeten invoeren die u ziet in het scherm van de Google Authenticator app. De app kan op een smartphone geïnstalleerd worden via de Google Play store of App store. Mocht u uw telefoon kwijtraken en niet meer kunnen inloggen, neem dan contact op met onze klantenservice.
Door de twee-staps-authenticatie in te stellen, dient u eerst ingelogd te zijn op uw GoldRepublic account. De instructies om de twee-staps-authenticatie in te stellen kunt u vinden onder 'instellingen', vervolgens ziet u rechts onderaan het blokje 'TWEE-STAPS-AUTHENTICATIE'.
26. Hoe koop ik goud, zilver of platina?
U koopt gemakkelijk goud, zilver of platina via het GoldRepublic platform door een koop order te plaatsen. U kunt tijdens het verzenden van uw order de betaling voldoen per iDeal of u maakt het bedrag van uw order over alvorens u een order invoert per iDeal of per bank. Nadat een order gerealiseerd is zal de aangekochte positie aan uw portefeuille worden toegevoegd wat met het GoldRepublic account beheerd kan worden.
Let op: er kan pas een bestelling worden geplaatst indien u een gevalideerd account heeft bij GoldRepublic.
27. Wat is het verschil tussen een bestens of limiet order bij het kopen van edelmetaal?
Een 'bestens' order wordt meteen uitgevoerd tegen op dat moment verhandelde prijs, de 'u koopt' prijs. Bij het plaatsen van een 'limiet' order geeft u aan tegen welke maximale koersprijs de order uitgevoerd mag worden. Indien u geen datum opgeeft voor uw limietorder, blijft uw geplaatste limiet order 14 dagen actief. Na 14 dagen wordt uw limietorder automatisch geannuleerd en valt het saldo vrij. U kunt, indien gewenst, een nieuwe order plaatsen.
28. Kan ik mijn order annuleren?
Indien u gekozen heeft voor het plaatsen van een 'bestens' order dan kan een verzonden bestelling niet meer geannuleerd worden. Bij een limiet order is het annuleren van uw order wel mogelijk, mits de koers nog niet bereikt is.
29. Waar wordt mijn goud/zilver/platina opgeslagen?
Uw edelmetaal wordt opgeslagen bij onafhankelijk kluisbewaarders op de locatie van uw keuze. In Amsterdam wordt uw edelmetaal opgeslagen bij kluisbewaarder G4S en in Zürich en Frankfurt bij Loomis International.
30. Zijn er verschillen in de tarieven van de opslaglocaties?
Wat betreft de jaarlijkse opslagkosten, zijn er geen verschillen tussen de verschillende opslaglocaties.
Let op: op zilver dat in Nederland (Amsterdam) wordt opgeslagen wordt 21% btw in rekening gebracht.
Selecteer kluislocatie Zürich of Frankfurt voor btw-vrij zilver. Daarnaast betaalt u voor zilver en platina eenmalige handelingskosten. Voor een overzicht van onze prijzen verwijzen wij u ook graag naar onze tarievenpagina.
31. Kan ik zelf mijn goud of zilver opslaan?
Ja, u kunt zelf uw edelmetaal opslaan. Nadat u een aankoop heeft gedaan over ons platform neemt u dan contact met onze klantenservice op of stuur een email naar klantenservice@goldrepublic.com.
32. Is het goud fysiek aanwezig in de kluis van GoldRepublic of koop ik goud op papier?
Het goud, zilver of platina dat u bij ons koopt is fysiek aanwezig in de kluis doordat wij een voorraad aanhouden. Nadat u een aankoop heeft gedaan wordt het edelmetaal van een verwerkte order meteen aan de koper toegewezen. U wordt na aankoop eigenaar van uw aangekochte positie. U koopt bij ons dus niet goud op papier maar goud als een tastbaar goed.
33. Wat is de dagelijkse eigendomsverificatie?
De dagelijkse eigendomsverificatie is het bericht dat u iedere dag ontvangt als bewijs met de toegewezen baarnummer(s) erop. U ontvangt dit bericht dagelijks via een email. Indien u dit bericht niet wenst te ontvangen, kunt u in het account onder instellingen de dagelijkse verificatie uitschakelen.
Let op: indien uw edelmetaal in transport staat en verwerkt wordt in uw portefeuille, kan het zijn dat deze positie niet op uw eigendomsverrificatie staat. Het duurt één werkdag alvorens dit ook op de eigendomsverrificatie zichtbaar is.
34. Wat is de gemiddelde levertijd van mijn edelmetaal?
35. Wat betekent 'edelmetaal in transport'?
Het kan zijn dat onze voorraad niet toereikend is om uw geplaatse order uit te voeren, hierdoor krijgt u te zien dat uw geplaatste order alleen gerealiseerd is maar niet verwerkt. De order wordt automatisch verwerkt indien wij de bijgekochte positie kunnen toewijzen. Tot die tijd blijft het bedrag van uw order 'gereserveerd' in uw account. Er zal namelijk een gelijke oversteek plaatsvinden tussen de gelden en het edelmetaal. Natuurlijk zullen wij ons uiterste best doen om het edelmetaal in transport zo snel mogelijk te verwerken.
36. Kan ik mijn edelmetaal in transport ook annuleren?
Het annuleren van elke order die een gebruiker verzonden heeft via ons platform kan niet geannuleerd worden. Wel kunnen wij de order dat in transport staat verkopen tegen de op dat moment geldende marktprijs. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
37. Wat is een baar reserveren?
Een baar reserveren is dat u een individuele baar op naam zet.
38. Hoe kan ik een baar reserveren?
Het reserveren van een baar kunt u als GoldRepublic accounthouder zelf doen door in te loggen op uw account. Onder de menusectie 'mijn account ' treft u twee buttons onder het blok 'PORTEFEUILLE' aan, klik op de button 'BAAR RESERVEREN '. Alvorens u een baar kunt reserveren dient u eerst een edelmetaalpositie in uw portefeuille te hebben.
Bekijk onze tarievenpagina voor een lijst van baarformaten die u kunt reserveren.
39. Kan ik in het weekend ook edelmetaal (ver)kopen?
Ja, ook in het weekend kunt u orders plaatsen. Indien u een 'bestens' order verstuurt, wordt uw order tegen de slotkoers uitgevoerd.
40. Moet ik mijn belegging in goud, zilver of platina aangeven bij de belastingdienst?
Een belegging in beleggingsedelmetaal dient u aan te geven bij uw belastingaangifte. Een belegging in edelmetaal behoort tot box 3: sparen en beleggen. Hiervoor heeft u het jaaroverzicht nodig dat u kunt terugvinden in het menu onder 'afschriften'.
Raadpleeg uw (belasting)adviseur indien u verder nog vragen heeft over dit onderwerp.
41. Betaal ik btw over mijn edelmetaal?
Goudbaren die worden verhandeld over het GoldRepublic platform vallen onder beleggingsgoud en zijn dus vrijgesteld van btw. Onder beleggingsgoud valt goud in de vorm van baren of staven met een zuiverheid van minimaal 995/1.000 (bron: belastingdienst). Tevens biedt GoldRepublic de hoogste kwaliteit goudbaren aan, namelijk 999/1.000.
42. Waar kan ik mijn jaaroverzicht terugvinden?
Het jaaroverzicht kunt u vinden in de menubalk onder 'afschriften'. In het grijze blok kunt u met het uitklapbare menu —via het pijltje '˅'— het financieel jaaroverzicht bekijken en downloaden.
U kunt het jaaroverzicht bekijken & downloaden door op de oranje tekst te klikken 'Dit rekeningafschrift downloaden'.
43. Hebben jullie ook een GoldRepublic app?
Ja, wij hebben ook een GoldRepublic app. Deze is beschikbaar voor de besturingssystemen die draaien op Android of iOS. Om dit te downloaden voor uw smartphone of tablet, klik op hier.
44. Kan ik mijn e-mailadres wijzigen?
45. Kan ik mijn adres wijzigen?
Ja, u kunt uw adres wijzigen maar dit kunt u niet zelf doen in uw account. Vanwege veiligheidsredenen vragen wij u om ons een e-mail te sturen hierover.
Stuur ons gerust een mail naar klantenservice@goldrepublic.com met daarin het volgende beschreven:
- Het oude adres
- Het nieuwe adres
- Een bijlage met een kopie van een nutsrekening (vaste rekening zoals een energierekening of waterrekening) waarop wij duidelijk het nieuwe adres en uw naam kunnen aflezen. De naam op het afschrift dient overeen te komen met de tenaamstelling van het GoldRepublic account.
46. Hoeveel goud heeft GoldRepublic onder beheer?
Overige vragen: